Direktlänk till inlägg 12 februari 2014

Mitt Livs Resa

Av Per - 12 februari 2014 01:14

Long Way Round - Det är namnet på en bok och en DVD som handlar om 2 st killar 

som heter Charley Boorman och Ewan McGregor som kommer på

den geniala idén att åka motorcykel från London - til New York.


Dom åker då från London österut genom bl.a Ryssland, Mongoliet,

för att senare hamna i Alaska och därifrån ta sig vidare ner till New York.


Jag skulle kunna säga att då dom startade i Alaska så var det asfaltsväg där

dom åkte, fina vägar utan några ens potthål. Men innan dom ens klev på planet

till Alaska från Europa hade dom färdats flera 100 mil på motorcykel genom landskap

som nästan jag inte ens skulle vilja besöka, jo på sätt och vis egentligen men jag skulle inte

känna mig riktigt trygg där långt ute i ödemarken. Att åka motorcykel på asfaltsvägar

eller hyvsade grusvägar är en sak, men det blev säkert lika mycket om inte mer terrängkörning

och körning på steniga vägar. Flera tiotals mil från civilationen - men dom hade satellittelefon

och 2 följebilar med sig som fanns i närheten med utrustning och annat.



 



Här är kartan över hur dom färdats, nu är jag inte nån riktig redaktör,

eller skribent men jag gör så gott jag kan.



Ett ganska intressant projekt som dom både gjort serie, film och en bok om.

Jag tror också dom fortsatt med detta och gjort flera resor av den här typen

- och det har då blivit TV-produktion då dom själva jobbar inom TV.



Jag skulle gärna göra en liknande resa, men snarare att åka motorcykel genom europa och besöka

så många länder som möjligt på resan, bo i tält, kanske söka sig till några lantgårdar där man kan 

få stanna och äta och sova - mot att man hjälper till lite i arbetet på gården. Det gör att man får lite

kunnande om hur det fungerar i England, hur folk arbetar, jag som själv är intresserad av djur och

lantbruk skulle gärna stanna på en lantgård och verkligen se hur dom lever där som bönder.



Idag lever jag ett ganska konstigt liv, det blev fel med skolan, jag hamnade i utanförskap och 

förlorade stora delar av mitt nätverk, tänk om man skulle bygga upp ett bra nätverk igen och få

tillräckligt med folk runt mig - och på den vägen göra mig redo för en sådan här resa.


Första resan skulle man faktiskt kunna göra med bil, körkort har jag, bara bilen som saknas.

Jag skulle tänka mig att åka härifrån Sala, eller kanske ännu heller Stockholm eftersom det är Sveriges

huvudstad för att sedan åka Sverige-Danmark-Tyskland-Holland-Frankrike - över till England och Irland.



Jag tror att som person skulle jag växa väldigt mycket, från att vara ensam, isolerad och otrygg

till att komma ut, se världen, få resvana och skapa kontakter, men också jobba för nånting som kan

ge mig ett bättre liv.



Jag var i Frankrike med kyrkan 2004, dit var det 260 mil tror jag, det är samma avstånd dit som det är

till Yorkshire i England där serien "Tillbaka till Aidensfield" spelades in, en serie jag verkligen gillade och

som också spelades in i en miljö jag vill besöka och se med egna ögon. 


Om man tänker tillbaka på resan som dessa engelsmän gjorde, dom besökte bl.a

Occ Orange County Choppers eftersom dom verkligen gillade motorcyklar, dom besökte

även annat i motorcykelsammanhang, det är ju en sak man kan göra, att istället för att bara resa

omkring så besöker man olika platser som är intressanta på sätt och vis.


Jag är ingen storstadsmänniska men skulle vara väldigt roligt att besöka London en sen kväll eller

ännu hellre en tidig morgon kanske då det är som minimalt med trafik men ändå dagsljus, kanske

på en lördagmorgon, då kan man se London och hur det ser ut men inte behöva trängas med andra trafikanter.


Jag vill inte heller resa som famljer brukargöra, sticker iväg med familjen en vecka till

England med bil eller flyg, utan det blir mer att bila från Sverige över till England,

sen bila runt där och se sig omkring, uppleva så mycket som möjligt och få kontakt med folk.

Sen ska man också skriva, fota och filma och göra nånting av det material man får ihop.

På så sätt kanske man också kan få sponsring till ett sådant här projekt, sponsring till en

bil som man använder på resan men även till all den utrustning man behöver under resan.



Sen behöver jag ett resesällskap som jag kommer bra överens med, för mig skulle det bli

mycket tryggare, men mitt resesällskap skulle lika gärna kunna vara en person som filmar och

dokumenterar det som händer och sker under resans gång.  


Jag hade tidigare ideér på att skafaf en äldre Folkabuss med Syncro d.v.s fyrhjulsdrift dock

i gott skick, d.v.s antagligen helt genomgången och princip renoverad men vad för bil skulle

det krävas för sånt här projekt egentligen? Skoda Fabia kanske?

Eller en Golf Variant, d.v.s kombiversionen av VW Golf.



Mycket att tänka på, mycket att jobba för men man kan alltid fördjupa sig i detta och 

undersöka vad andra har att säga, en enkel bilresa till England, det är början på vad som 

kan bli en MC-resa genom alla europas länder senare.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Per - 5 mars 2014 17:37

Jag glömde visst uppdatera detta - om jag inte sett riktigt illa.   Men bloggen har iallafall flyttat och fått en lite trevligare adress.   http://enungparesa.bloggplatsen.se ...

Av Per - 27 februari 2014 21:04

Redan torsdag, snart helg, imorrn blir det morgonsim klockan 06.00 på morgon, hoppas man är där och *hänger på låset* då.   Fick iväg ansökan till skolan igår och den kom med postbilen idag så den kommer väl fram imorrn och börjar att behandl...

Av Per - 26 februari 2014 19:25

Ett tag sen man gick skola nu, cirka 9 år sen jag slutade skolan. Kanske dags att söka till skola igen, kom på det idag, skrev ut  ansökan och fyllde i, skrev ett personligt brev och postade det 20 minuter senare.   Jag har sökt till Allmän L...

Av Per - 25 februari 2014 00:19

Då har man sett honom - i Svensk Tv, på svensk mark. Jag gillar mannen, eftersom jag gillade både Knight Rider men även Baywatch, gillar man bad och vatten så är Baywatch den perfekta serien, inspelad i den rätta miljön.   David Hasselhoff,...

Av Per - 20 februari 2014 03:26


Det är så att min familj äger en del skog, stadsnära i Örnsköldsvik En gång i tiden var det ett hus där men det är rivet och det finns inte så stort intresse för familjen att sälja fastigheten, den är ju snart inne på sin 3:e generation antagli...

Skapa flashcards